lauantai 21. syyskuuta 2013

Tv-leffan käsikirjoitus tekeillä

Hei

Nyt olen kehittelemässä uutta elokuvakäsikirjoitusta helsinkiläiselle tuotantoyhtiölle, jännää! Ja jännä on aihekin: toiveissaan pettyneen naisen kosto. Huh, tulee mieleen muutama tosi pelottava leffa, jossa asiaa on käsitelty, mutta eipä kait teatterin viitekehyksessä, niin kuin minun kässärissä. Juttu menee näin: seurue harjoittelee näytelmää. Ohjaaja Mirri, joka on myös jutun tuottaja, havaitsee heti harjoitusten alussa Tepan, toisen ryhmän naisnäyttelijöistä, kiinnostuvan vastanäyttelijästään, Ilmarista. Voi voi, kun ei vain tulisi mitään ongelmia, huokaa Mirri itsekseen, mutta tuleehan niitä. Tosin se kaikki alkaa vasta ensi-illan jälkeen, mutta eipä mennä asioiden edelle. Harjoitellaan siis intensiivisesti, ja Mirri näkee koko ajan Tepan innostuvan vantanäyttelijästään yhä enemmän ja enemmän. Vastanäyttelijä  puolestaan ei hoksaa asiaa ollenkaan, eikä viisarissaan muutenkaan näytä olevan mitään värinää, kun Tepa tulee paikalle. Eikä pelkästään paikalle, vaan melkein iholle, käyttäen näytelmän suomia tilanteista hyväkseen. Mirri on hämmentynyt, pitäisikö hänen kieltää näyttelijätärtä kourimasta vastanäyttelijäänsä kohtauksessa tavalla, joka tekee kaverin vaivautuneeksi? No, ensi-illan huuma ja karonka tuokin sitten kylmää vettä sankokaupalla Tepan niskaan, isäntämies kun ei ota syttyäkseen häneen eikä edes vilkaise häntä, vaan uppoutuu juttelemaan ohjaajan, Mirrin kanssa, johon suuntaa kaiken huomionsa. Parin päivän kuluttua alkaa tekstiviestikiusaaminen. Tepa pyrkii lietsomaan seurueessa eripuraa ja aiheuttamaan hajaannusta tekstiviesteillä, joissa maalaillaan kauhukuvia esityksen saamasta vastaanotosta tarkoituksenaan saada työryhmä hajoamaan - kiusaksi ja harmiksi ohjaaja-tuottajalle. Vastanäyttelijä, Ilmari-poloinen saa extra-käsittelyn sättimistä ja panettelua viesteissä, jotka ohjaaja pahoilla mielin klikkaa roskikseen.
Mutta tämähän on pelkkää alkusoittoa. Koko esitysperiodin ajan Tepa pyrkii vahingoittamaan esitystä, sen mainetta ja menestymisen mahdollisuuksia perustamlla valenimillä Facebook-sivuja, joilta käsin kommentoi produktion omilla Facebook-sivuilla esitystä – esiintyen jälleen tyytymättömänä katsojana. “Kätevät” nimettömät tekstiviestit – muka katsojalta - maakuntalehden lukijapalstalle ovat tälle toiveissaan pettyneelle naiselle keino vahingoittaa esitystä ja sen ohjaajaa. Suomi24.fi -sivullakin tämä kostonhimoinen emäntä heittää lokaa esityksen ja ohjaajan päälle, tietenkin tekeytyen täälläkin katsojaksi. Kun muu ei auta, nainen ryhtyy soittelemaan ja tekstiviestittämään laajalle seurakunnalle “paljastuksia” ohjaajasta. “Paljastusten” sisältö (vielä tässä vaiheessa) on maksamaton vuokra eli että ohjaaja on velkaa vuokran verran näyttelijättärelle asuttuaan muutamia viikkoja tämän asunnossa. Tepapa ei “muista” sitä, että hän itse tarjosi asuntoaan ohjaajalle ja tämän kysyessä, minkälaista vuokraa asumisesta tulisi maksaa, hän sanoi “katsotaan sitä sitten joskus myöhemmin”. Tepa ei palannut asiaan koko harjoitusperiodin aikana, mutta nosti jälkikäteen asiasta metelin. Ohjaaja toki aikoi alunperin maksaakin korvausta asumisesta, mutta tapahtunut törkeä hyökkäys esitystä, työryhmää ja työnantajaa eli ohjaajaa vastaan sai asian uuteen valoon. Mirrin mielestä asia on päinvastoin, hänen itsensä pitäisi hakea naiselta vahingonkorvausta, kai joku laki siinäkin on, miten paljon työntekijä voi tarkoituksellisesti vahingoittaa työnantajan toimintaa. Ja että vielä oikein rahalla ostettiin tällainen riesa työryhmään, päivittelee ohjaaja itsekseen ja ihmettelee, mihin kaikkeen toiveissaan pettynyt kostonhimoinen nainen pystyy arvaten samalla, että nainen pyrkii lukijapalstoille lähetettävin nimettömin tekstiviestein ja FB-sivuja hyväkseen käyttäen, tekeytyen milloin keneksikin, tulevaisuudessakin vahingoittamaan ohjaajaa.
Tuotantoyhtiö pitää tarinaa kiinnostavana. Kehittelen sitä innostuneena, katsotaan mitä tapahtuu. Tarina perustuu tositapahtumiin, siltä pohjalta tehdyt leffathan ovat aina niitä kiinnostavimpia, eikö vain?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti